Podobne
- Strona startowa
- Biale kwiaty Norw
- Psellos Michal Kronika
- Administracja systemu LINUX
- Księga Tysiąca i jednej nocy (2)
- Salvatore R.A Star Wars czesc 2. Atak Klonow
- Clancy Tom Zeby tygrysa
- Choderlos De Laclos Niebezpieczne zwiazki
- Christie Agatha Noc w bibliotece
- Norton Andre Smocza magia (SCAN dal 780)
- Photoshop 6 PL
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- radius.htw.pl
Cytat
Do celu tam się wysiada. Lec Stanisław Jerzy (pierw. de Tusch-Letz, 1909-1966)
A bogowie grają w kości i nie pytają wcale czy chcesz przyłączyć się do gry (. . . ) Bogowie kpią sobie z twojego poukładanego życia (. . . ) nie przejmują się zbytnio ani naszymi planami na przyszłość ani oczekiwaniami. Gdzieś we wszechświecie rzucają kości i przypadkiem wypada twoja kolej. I odtąd zwyciężyć lub przegrać - to tylko kwestia szczęścia. Borys Pasternak
Idąc po kurzych jajach nie podskakuj. Przysłowie szkockie
I Herkules nie poradzi przeciwko wielu.
Dialog półinteligentów równa się monologowi ćwierćinteligenta. Stanisław Jerzy Lec (pierw. de Tusch - Letz, 1909-1966)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Czy przez p r z y b l i ż e n i e (à peu près), jak pierwotni czynili, czy (jak po -Arystotelejscy) przez s y s t e m, otrzymuje siÄ™ i udziela sÅ‚uszniej Å›wiatÅ‚o i dobro?.Oto jest pytanie etycznie kardynalne i wprost podejmujÄ…ce zacny ów Diogenesa utyskwzglÄ™dem akademickich pracowników, skoro, widzÄ…c ich prawdy szukajÄ…cych ( quaerereverum ), sÅ‚usznie woÅ‚aÅ‚: K i e d y ż o n i c z a s b Ä™ d Ä… m i e l i j Ä…p r a k t y k o w a ć?!.Zaiste, jak niebÄ…dz i czujnie, i spółpracowicie oczekuje czÅ‚owiek na owe, których dostÄ…pićmamy, doskonaÅ‚oÅ›ci, zarÄ™czone nam postÄ™pem, ulepszeniami potwierdzane i jaÅ›niejÄ…ce coraznowym, coraz peÅ‚niejszym (lubo zawsze nie wystarczajÄ…cym) systematem, jednakowoż tenżesam czÅ‚owiek i spółczeÅ›nie zajmuje przecież także żywe miejsce w codziennej dramie docze-snoÅ›ci, a na jej powoÅ‚ania odpowiadać i dopisywać onym jest obowiÄ…zany.Miałżeby onprzeto jednÄ… wiedzÄ™ podrzÄ™dnÄ… i zdawkowÄ… na codzienne takie wypadki? drugÄ… zaÅ› w zapo-czÄ…tkowanych pracach ludzkoÅ›ci i jej spodziewaniu domniemanÄ…? JednÄ… t ym c z a s o w o p o s Å‚ u g u j Ä… c Ä…, drugÄ… o b i e c a n Ä….StÄ…d obiedwie niezupeÅ‚nie trwalemu wÅ‚aÅ›ciwe, obiedwie warunkowe.Zród takich to wiedz i tak siÄ™ znajdujÄ…c postawionym, uważa czÅ‚owieczeÅ„stwo za dobreużywać czÄ™stotliwie, zamiast odpowiedzi, n i e w y p o w i e d z i a n y c h o d w Å‚ o kz d a n i a, p r z e m i l c z e Å„ i n i e-d o-g Å‚ Ä™ b i e Å„ wÄ…tpliwych.Atoli takowe wÅ‚aÅ›nie że umyÅ›lnie czy przemyÅ›lnie n i e w y p o w i e d z i a n eo d w Å‚ o k i z d a n i a, p r z e m i l c z e n i a i n i e d o g Å‚ Ä™ b i e n i a sÄ… przecież utajonÄ…myÅ›lÄ…, wiÄ™c sÄ… tylko koniecznie nie-do-powiedzianym ciÄ…giem rzeczy!.Czy s y s t e m posiÅ‚kuje w czymÅ›kolwiek prawdÄ™? czy sprawdza jÄ… albo jej Å›wiadczy?.on, który zarówno rzeczom faÅ‚szywym, jak niefaÅ‚szywym może sÅ‚użyć!.gdzie i po co wciąż36Dla tak różnowzglÄ™dnych przyczyn szkoÅ‚y filozoficzne braÅ‚y nazwy swoje, iż nie można wiele siÄ™ na tymopierać.Np.szkoÅ‚a e l e a c k a (veliacka) dlatego, iż w mieÅ›cie V e l i a trzech siÄ™ filozofów narodziÅ‚o byÅ‚o;szkoÅ‚a e l i a c k a (Phedona), która, przeniósÅ‚szy mieszkanie do E r e t r y, zowie siÄ™ i e r e t r i a c k Ä….Poj-mujemy nazwÄ™ s z k o Å‚ y j o Å„ s k i e j dla wielkiej doniosÅ‚oÅ›ci żywioÅ‚u joÅ„skiego ale czy naonczas caÅ‚a umy-sÅ‚owa Grecja nie byÅ‚a joÅ„skÄ…?.SzkoÅ‚a i t a l s k a jest tak dalece szkoÅ‚Ä… samej wielkiej osobistoÅ›ci Pitagora, iżpo Å›mierci jego wyprzedaje siÄ™ z rÄ™kopismów za pieniÄ…dze.i to P l a t o Å„ s k a-A k a d e m i a zyskuje na owejpozgonnej likwidacji.C.N.57nowe i zastÄ™pujÄ…ce dawne systemata prowadzÄ…, przewalajÄ…c uprzedzicieli swoich?.czy na-reszcie system, sam w sobie uważany, ksztaÅ‚ci siÄ™ także i postÄ™puje?.MyÅ›lÄ™, że nie! albo-wiem system siÄ™ budujÄ…c na pojÄ™ciu z u p e Å‚ n o Å› c i, c a Å‚ o Å› c i i h a r m o n i i, takowymbrakować nic nie może; mógÅ‚by tylko na szerz postÄ™pować, coraz wiÄ™kszÄ… obejmujÄ…c wszyst-kość nastÄ™pstw, pojawisk i szczegółów.I byÅ‚oby nareszcie do wnioskowania, że ostatecznymdostÄ…pieniem doskonaÅ‚oÅ›ci systematu musiaÅ‚oby być jego porównanie z systematem Å›wiatanaszego.W tym wszystkim wszelako nic nam prostotliwie nie powiedziano dotÄ…d, i dlatego zwÄ…tpliwoÅ›ciÄ… wyrażam siÄ™.Wiem, że czemu niebÄ…dz system sÅ‚uży, zawsze on nie wiÄ™kszÄ… animniejszÄ… czÄ…stkÄ™ prawdy obejma, to jest, że budujÄ…c siÄ™ na pojÄ™ciu c a Å‚ o Å› c i, z u p e Å‚ n o Å›c i i h a r m o n i i, jużci że wyrażać musi ideÄ™ s y m e t r i i, m i a r y i p r o m i e n no Å› c i.oto wszystko!.ZaÅ› co do dziaÅ‚ania p r z e z p r z y b l i ż e n i e (approximative), te wydawa mi siÄ™być najwÅ‚aÅ›ciwiej doniosÅ‚ym atrybutem ducha ludzkiego.Nie wiem, zaprawdÄ™, czyli jest jakaforma dziaÅ‚alnoÅ›ci umysÅ‚owej odpowiedniejsza poÅ‚ożeniu naszemu, jak p r z y b l i ż e n i e!JesteÅ›my w każdym zmyÅ›le i rozmyÅ›le naszym otoczeni krysztaÅ‚em przezroczystym, aleu-obÅ‚Ä™dniajÄ…cym poglÄ…dy nasze.Podobno że, cokolwiek bÄ…dz czynimy, zagaja siÄ™ albo uzu-peÅ‚nia przez p r z y b l i ż e n i e.JesteÅ›my sami poniekÄ…d nie inaczej istniejÄ…cymi na wirujÄ…-cym Planecie szybciej od uderzeÅ„ pulsu.A przeto można by nawet rzec, iż dziaÅ‚anie przez pr z y b l i ż e n i e nie jest dla nas przypadkiem, lecz podbitym sobie warunkiem37
[ Pobierz całość w formacie PDF ]