Podobne
- Strona startowa
- Schopenhauer Metafizyka zycia i smierci (2)
- May Karol Winnetou tom I
- Golding Julia Diament z Drury Lane Królewska tom 1
- Hardy Thomas Tessa d'Urberville
- Kiernan Denise Dziewczyny atomowe
- Kazania sejmowe Skarga P
- Pan Wolodyjowski Sienkiewicz
- Shute Nevil Ostatni brzeg
- Daw
- Goddart Kennetch ALCHEMIK
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- alba.xlx.pl
Cytat
Do celu tam się wysiada. Lec Stanisław Jerzy (pierw. de Tusch-Letz, 1909-1966)
A bogowie grają w kości i nie pytają wcale czy chcesz przyłączyć się do gry (. . . ) Bogowie kpią sobie z twojego poukładanego życia (. . . ) nie przejmują się zbytnio ani naszymi planami na przyszłość ani oczekiwaniami. Gdzieś we wszechświecie rzucają kości i przypadkiem wypada twoja kolej. I odtąd zwyciężyć lub przegrać - to tylko kwestia szczęścia. Borys Pasternak
Idąc po kurzych jajach nie podskakuj. Przysłowie szkockie
I Herkules nie poradzi przeciwko wielu.
Dialog półinteligentów równa się monologowi ćwierćinteligenta. Stanisław Jerzy Lec (pierw. de Tusch - Letz, 1909-1966)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Toodrzucenie sił duchowych na rzecz cielesnych lub zgoła zwierzęcych.Chwyt ten cieszy się wzięciem, albowiemkażdy może go używać; toteż jest nader częsty.Wypada obecnie zapytać, w jaki sposób winien postępować lakzaczepiony przeciwnik; gdy bowiem postąpi identycznie, to efektem jest bójka, pojedynek lub sąd o obrazę.Ogromnie myli się ten, kto mniema, iż wystarczy, że sam nie użyje osobistego ataku.Bowiem spokojnewykazywanie braku racji i faktu, iż przeciwnik myśli i pojmuje błędnie jak w każdej dialektycznej dyskusji bardziej go jeszcze rozdrażnia niż wszelkie grubiaństwo czy chamstwo.Czemu? Ponieważ, jak rzekł Hobbes: Dobry nastrój człowieka zasadza się na tym, by sądzić o swych zaletach jak najlepiej porównując je zkimkolwiek innym." Człowiek nie dysponuje niczym cenniejszym od zaspokojenia własnej pychy (stądzwroty takie jak: honor droższy niż życie", itp.).Zaspokojenie tej próżności odbywa się głównie poprzez porównywanie siebie z każdego punktu widzenia,głównie zaś pod względem władz umysłowych.Ma to miejsce faktycznie (effectiye) i szczególnie dobitnie wdyskusji.Stąd płynie gorycz zwyciężonego mimo, że nie wyrządzono mu krzywdy; dlatego właśnie sięga on poten ostatni sposób, którego nawet przy bardzo grzecznym zachowaniu strony przeciwnej nie da sięuniknąć.Zimna krew i tutaj może pomóc; ataki osobiste przeciwnika odparowujemy bardzo powściągliwie,wskazując, że nie należą one do tematu sporu i sami natychmiast do tematu powracamy, dalej wykazując, żeprzeciwnik nie ma racji; tym samym ignorujemy jego obelżywe postępki, podobnie jak Temislokles w rozmowiez Eurydyką: Bij, ale wysłuchaj! Wszelako nie każdemu dana jest taka umiejętność.Najlepszym wyjściem jest to, które proponuje Arystoteles w ostatnim rozdziale O wybiegach sofistycwych:Nie dyskutować z byle kim, a tylko z takim, którego znamy i wiemy, że jest dość rozumny, aby nie prawićabsurdów, których sam się potem wstydzi.Trzeba prowadzić dyskusję poprzez argumenty, a nie apodyktycznewypowiedzi, trzeba argumentów słuchać i zgłębiać je.Wreszcie potrzebna jest dyskusja z ludzmi szanującymiprawdę, którzy lubią słuszne argumenty nawet z ust przeciwnika i są na tyle sprawiedliwi, by uznać, że brak imracji, skoro prawdę głosi przeciwnik.Wniosek stąd taki: z setki ludzi może tylko jeden zasługuje na podjęcie znim dyskusji, a reszta niech gada co dusza zapragnie, gdyż prawem ludzi jest głupota" (desipere est jurisgentium).Nie zapomnijmy o słowach Woltera (Poeme sur la loi naturelle): Spokój wart jest jeszcze więcejnizli prawda." Zaś pewne przysłowie arabskie głosi: Drzewo milczenia wydaje swój owoc pokój".W rzeczy samej ćwiczenie myśli jaką jest dyskusja pozwala na obopólną korzyść, przynosząc sprawdzianwłasnego rozumowania oraz wykuwanie się nowych poglądów.Wszakże niezbędna jest względna równość obudyskutantów tak pod względem erudycji jak i inteligencji.Gdy jeden pozbawiony jest erudycji, to wszystkiegonie pojmie, przeto nie będzie na poziomie.Gdy zaś zbraknie mu inteligencji rozgoryczy się tylko i sięgnie ponieuczciwość, szalbierstwo i w końcu grubiaństwo.Pobrano ze strony: Internetowe Imperium Książki http://www.iik.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]